History

History van de 55 race auto

 

1978

De Chevy 55 begint zijn loopbaan na 12 jaar in een aardappelveld te hebben gestaan. Chriser andersson bouwt de eerste versie geïnspireerd door de film “ two lane blacktop” en rijdt lage 12 seconde met de 350 motor.

 

1984

De auto presteert 9,97 met een 454 bigblock. Een zwaar getrimde 351 Ford motor wordt ook getest voordat hij wordt doorverkocht.

 

1989

Mikael hedkvist rijd met succes in de pro classic klasse en in de super comp.

 

1993

Eric anrell uit vasteras neemt de 55 over en met anders lantzs oude

“dynapac altered” motor rijd hij 8,72 in een oefening.

 

1995

Erland cox koopt de auto en begint aan het bouwen van een nieuw chassis.

 

2001

Het huidige team neemt de Chevy over en bouwt de snelste versie,

“de blackberryboogie”.

Beste tijden

60 feet 1.10 s

1/8 mile 4.68 – 246 km

1/4 mile 7.35 – 303 km

 

2008

De Chevy wordt verkocht naar Nederland.

2009 hebben we een motor gevonden bij jeff bull in engeland, dit is een reher morrison 555. met een dynosheet van 911 pk

 

Beste tijden

60 feet 1.2

1/8 mile 8.57 – 253 km

 

2011

De Reher morrison verkocht en een Arias [ Geblazen op methanol] terug gekocht

 

2012

Er begint een nieuw tijdperk andere motor met de zelfde auto. Het is heel anders en er moet veel geleerd worden, maar alles heeft tijd nodig.

 

2013

Veel te leren maar ook leuke momenten en zeer spannende momenten. Onze auto was maar gekeurd tot 7.5 sec en Johnny moest daar in Engeland toch onder door gaan 7.39 Whaaw dat was ieders reactie. Maar de auto vond de motor en de tijden niet zo leuk en kon dit maar amper aan. Hierbij kwam ook nog dat we een andere auto wisten te staan die mooie tijden had gereden alleen was de body van deze auto een beetje verbrand. Dit is de oude promod auto van Henri Joosten. Onze auto is terug gegaan naar zweden en Henri zijn oude promod is hier in de schuur beland. Pff heel veel werk maar dan heb je ook wat.

 

2016

De auto is bijna af en het word ook tijd om naar de motor te kijken en open te maken, wij dachten dat het met een paar nieuwe spullen wel goed zou komen. Hierbij kregen we hulp van Danny Cars zoon Sandro ook een super pro racer. Dus met heel de handel naar Belgie om daar verder te checken. Maar dit bleek al snel dat de motor vergane glorie bleek te zijn en wij dachten dat we iets goeds hadden gekocht, maar werd snel duidelijk dat dat niet zo was na de 28 runs die wij er in 3 jaar mee hadden gereden. Alles wat we checkten was niet meer geschikt voor wat wij ermee wilden doen. Krukas, onderblok, 1 cilinderkop, zuiger werk etc.

Dit was eigenlijk het jaar dat we wilden gaan rijden maar ja dat viel erg tegen en wat te doen nu verder. Uiteindelijk hebben we alles nieuw gekocht en dit is bij Dannycars opgebouwd tot een mooie nieuwe motor.

Mede het opbouwen van de motor bij Dannycars kwam ook nog dat de motor op de testbank mocht wel te verstaan hun testbank Dyno Unlimited. Dit was echt super om dit mee te maken en hier kwamen verrassende pk uit 1664 PK. Maar helaas was het al einde seizoen en konden alleen maar uitkijken naar het nieuwe seizoen 2017

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *